Geplaatst op 29 november 2013 – http://blog.nevb.nl/bollemeijer-optiek/
Even voorstellen aan Bollemeijer Optiek:
- Naam: Herman, Bert (3e generatie) en Jolien Bollemeijer (4e generatie)
- Bedrijf: Bollemeijer Optiek
- Vestigingen: Amsterdam en Heemskerk
- Personeelsleden: 7 mensen
- Bestaan sinds: 1924 (Amsterdam) en 1996 (Heemskerk)
- Website: www.bollemeijer.nl
Over Bollemeijer Optiek
Al sinds 1924 bestaat de winkel van Bollemeijer Optiek in Amsterdam Oost. Het familiebedrijf werd opgericht door ‘opa’ Bollemeijer en is een begrip in de regio. Inmiddels is er nog een winkel bijgekomen en staan de 3e en 4e generatie op de winkelvloer. De kennis wordt al gedurende 90 jaar overgedragen van generatie op generatie. Ook de huidige generaties beoefenen het vak met veel passie en plezier. Kwaliteit en service staan voorop en zo is er een passend product of advies voor vrijwel iedere beurs. Deze maand staan wij stil bij deze vaklieden in onze rubriek ‘even voorstellen’.
Wat betekent het ondernemerschap voor jullie?
We zijn zeer trots op onze winkels en ons ambacht. Het is een veelzijdig vak waarin we zowel medisch, modisch als technisch werk verrichten. We proberen onze diensten continu te verbeteren en we doen daarin geen concessies. Het is bijzonder dat we de kennis altijd binnen de familie hebben kunnen houden. Onze winkels zijn volledig onafhankelijk en daarom kunnen we ons eigen beleid bepalen. We hoeven niet te voldoen aan bepaalde marges of regels die ons van hogerhand opgelegd worden. We luisteren goed naar onze klanten en zo krijgen ze precies wat ze nodig hebben. Of dit nu een bril is van € 79 of van € 900. We vinden het prachtig dat velen al 30, 40 of 50 jaar klant zijn en nog steeds terugkomen. Ook al is men inmiddels verhuisd en wonen ze niet meer in de buurt.
Wat zijn de belangrijkste trends en ontwikkelingen in jullie branche?
De ontwikkelingen in onze branche staan eigenlijk nooit stil. De technologie ontwikkelt zich in hoog tempo. Multifocale glazen worden alsmaar beter met steeds sterker en scherper zicht. Contactlenzen bieden tegenwoordig meer draagcomfort en kunnen makkelijker in- en uitgedaan worden. Zo kunnen deze nu gedragen worden door mensen op hogere leeftijd. Voor monturen zijn er eveneens veel nieuwe mogelijkheden. We hebben nu een wisselsysteem waarmee je één set glazen in verschillende monturen kunt zetten. Zo heb je voor elke outfit een ander montuur. Los van al deze vooruitgang houden wij vast aan onze basisprincipes van hoogstaande service en heldere communicatie.
Welke rol speelt social media voor jullie?
Op het moment doen we nog niet zoveel met social media. Wij concentreren ons meer op mond-tot-mond reclame en traditionele media zoals bijvoorbeeld krantadvertenties. In de toekomst gaan we social media wellicht wel proberen maar vooralsnog hebben wij hier geen behoefte aan. Overigens hebben we wel een leuk bedrijfsfilmpje op YouTube staan en willen we volgend jaar onze website vernieuwen.
Wat zijn de zakelijke ambities voor het komende jaar?
Voor ons zal volgend jaar een jaar zijn zoals alle andere. Dat betekent dat we onze strategie niet aan zullen passen ten opzichte van voorgaande jaren: wij bieden service en kwaliteit en stellen daarin de klant voorop. We bestaan inmiddels al bijna 90 jaar en je zou kunnen zeggen dat we voor de 100 gaan. Maar ook na het behalen van de 100 gaan we gewoon verder als nooit tevoren!
Met wie kunnen jullie de zakelijke strategie bespreken?
Onze zakelijke strategie kunnen we uiteraard intern bespreken. We hebben bij elkaar opgeteld aardig wat jaar ervaring in huis. Daarnaast hebben we geregeld contact met collega’s en vertegenwoordigers. Zo hebben we een goed beeld van wat er speelt in de markt en kunnen we hier eventueel naar handelen.
Welke drie essentiële tips kunnen jullie een startende ondernemer geven?
- Ga altijd voor kwaliteit, in zowel producten als service.
- ‘Schoenmaker blijf bij je leest’, concentreer je op de kwaliteiten die je hebt.
- Let in je branche op dingen die je opvallen of ‘ergeren’, bedenk hoe jij dit anders zou doen en welk voordeel je hieruit kunt halen om je te onderscheiden.